Vecka 26

Kroppen: Det är vanligt att man får häftig kramp i till exempel vaderna när man är gravid, ofta när man sover. Undvik att sträcka på tårna. Om man trots allt känner en begynnande kramp kan man motverka det genom att vinkla foten uppåt eller trycka den mot fotändan av sänggaveln. Det är inte ovanligt att du får ryggproblem och måste vila mer. Be din partner om massage, avlasta genom att ligga på golvet med underbenen på en stol.

Barnet: Nu är barnets hud lite tjockare och inte lika genomskinlig längre, skelettet hårdnar alltmer och lungorna utvecklas. Barnet kan nu öppna och stänga sina ögon. Huden är ganska röd och skrynklig men skyddas av vernix-lagret.

Egna anteckningar: Jag har sagt det förut och jag säger det igen: veckorna bara springer iväg! Men nu börjar det sega ihop sig lite. Jag har börjat känna av foglossningen en hel del, speciellt om jag gått mycket under dagen. Sedan blir det också mer och mer svårt att sova. Hittar ofta ingen skön sovställning, vaknar och får springa upp och kissa 2-3 gånger per natt och har supersvårt att somna om efteråt.
Annars blir jag mer och mer sugen på att shoppa saker till bebisen och börja inreda i bebisrummet. Men det får nog vänta lite till.