Wanties från Rusta

En affär som ibland har väldigt mycket fina saker är Rusta.  När jag kikade in på deras hemsida igår så hittade jag bland annat de här godbitarna. Alla till bra pris dessutom!

Ljusslinga 149 kr – Gjutjärnsgryta 299 kr – Kudde 79 kr – Caféset 599 kr – Skålar 79 kr

Brukar du handla på Rusta?

– – –

Detta är inlägg  23 av 100 i initiativet #Blogg100 som går ut på att skriva minst ett blogginlägg om dagen med start den 1 mars 2015.

Boeuf bourguignon

I söndags gjorde jag ett härligt långkok med Boeuf bourguignon på högrev. Detta är den godaste grytan jag vet, speciellt när min mamma gör den och nu tyckte jag att det var hög tid att jag gör en själv. Det blev jättegott!

Det är smidigt att göra matlådor på detta och plocka fram till middag i veckan när man inte har så mycket tid över till matlagning.

Ingredienser:
1 kg
högrev
200 g sidfläsk
300 g färska champinjoner, kvartade
3 morötter i stora bitar
200 g steklök
1 l rött vin
2-3 lagerblad
timjan
5 dl kalvfond (späd ut enligt förpackning)
svartpeppar
maizenaredning

Gör så här:
1. Skär högreven i grytbitar 3×3 cm och kvarta champinjonerna. Skär ner sidfläsket i mindre bitar.
2. Stek köttet på hög värme i grytan så det får fin yta.
3. Tillsätt lök, champinjoner, sidfläsket och lagerblad och låt det fräsa med någon minut.
4. Slå på rödvin och kalvfond så att det täcker ingredienserna som ligger på botten, tillsätt timjan och peppar.
5. Låt koka under lock i ca 3 timmar.
6. När köket är mjukt och färdigt är grytan redo att servera.
7. Red av grytan med maizena till den konsistens som du gillar.
8. Servera med t ex potatismos.