Hur gör man med skärmtid i ett förhållande?

Jag läste en artikel på SVT:s lokala sida idag om hur telefonen i förlängningen kan förstöra ett förhållande. Man kan sammanfatta artikeln så här:

Skärmtid är ett ämne som tydligen allt oftare tas upp hos familjerådgivare. Mobiltelefoner och skärmar är numera en stor del av vardagen. Och något som stjäl tid. Tid som vi kanske borde lägga på våra relationer. Man kan till och med säga att det är en slags otrohet. Det är starka ord men man väljer faktiskt någon eller något annat före sin partner. Man väljer bort att lyssna och titta på sin partner, man slutar kramas och börjar pilla på skärmen istället. I en trygg relation är man sedd, rörd vid och lyssnad på. Skärmen konkurrerar med det.

 Artikeln hänvisar till fakta från familjerådgivare och deras lösning på problemet är inte att ta bort skärmarna men att istället lära sig att förhålla sig till dem. Man kan välja att stänga av eller lämna dem på hallbordet.

img_4921(Bildkälla)

Detta fick mig att tänka till på hur vi egentligen har det här hemma. Hur ofta fäster vi ögonen på telefonen istället för på varandra och lyssnar halvhjärtat på vad den andre har att säga samtidigt som man tittar på något annat.

Mina händer vandrar nog i ärlighetens namn oftare mot telefonen istället för att ta J:s hand i min till exempel. Det är ju något man gör utan att tänka på det. När jag läst artikeln så fick jag mig en tankeställare och jag tänker i alla fall ta till mig av de tre råd som familjerådgivaren i artikeln gav:

  • Prata med varandra. Har du problem med att din partner tittar för mycket på telefonen, berätta det.
  • Undvik skyttevärnskrig och bråk. Behov och önskningar är bättre.
  • Be om ”Vi-tid”. Skärmen är egentid, försök i stället hitta gemensam tid.

Hur har ni det med skärmtid i ert förhållande?

Om du vill läsa hela artikeln så finns den på SVT.

4 thoughts on “Hur gör man med skärmtid i ett förhållande?

  1. ✫ Fru Eriksson skriver:

    Hmm…Vi är nog speciella kanske för …Har ingen skärmtid alls istort sett …
    Dator lite ytterst lite & telefon endast samtal & korta sms vid behov 🙂

    Annars lever vi ”live” hihi
    /Kram finaste & detta var ett bra inlägg- tänkvärt tror jag för många!
    Men…Nu in i duschen efter sol”bad” i värmen 🙂

  2. Days by Johanna skriver:

    Vi har en kväll i veckan då vi inte alls använder våra telefonen. Utan bara fokuserar på varandra. Men vi håller ofta varandra i händerna när vi tittar på tv osv. Men det är viktigt och inte glömma bort varandra bakom skärmarna 🙂

    Ja jag har sett många sm-final matcher men det blir speciellt när laget man håller spelar och de går och vinner allt, sådan stor glädje. Men otroligt stor besvikelse när de förlorar med. Minns fortfarande förlusten för 3år sedan, den var sur, så jag är ”glad” jag inte var i göteborg då.

  3. Charlie CS- Kulturtanten som älskar att cramas! skriver:

    Eftersom min man jobbar så mycket på sin fritid så sköter jag den mesta skärmtiden när han inte är hemma eller när han sover. Men vi har kommit fram till att det är samma som när Mr T läser en tidning. Så om han tar upp en tidning för lite avslappningsläsning så ”får” jag ta upp mobilen.

  4. Petra skriver:

    Så skrämmande sant och vilken fullträff 😜Känner igen mig i detta ligger varje kväll i sängen o knappar på min iPhone och läser bloggar o instagram o Gud vet allt. Något att tänka på verkligen om man vill fortsätta leva i ett förhållande , jag är typ gift med mitt nätverk 🙊Kram

Kommentera

