Johans frukostbullar

20130519-134848De här goda favoritfrallorna bakade maken idag. De är så saftiga och goda och de går åt fort här hemma. Jag tänkte jag skulle dela med mig av receptet igen, för det är ett par år sedan sist.

JOHANS FRUKOSTBULLAR 25 st

50g jäst
50g smör
5 dl mjölk
1 tsk salt
2 msk honung
200-250 g kesella
2 dl vetekli
ca 1.3 liter vetemjöl

Smula jästen i en degbunke. Smält smöret och blanda med mjölken. Ljumma degspadet till fingervarmt, 37 grader. Lös upp jästen lite av spadet. Tillsätt resten av spadet, salt, honung, kesella, vetekli och det mesta av mjölet. Arbeta till en smidig deg som släpper kanter.
Strö över lite mjöl. Låt degen jäsa under bakduk till knappt dubbel storlek, 30-40 min.
Knåda in resten av mjölet på arbetsbänken. Forma degen till en rulle. Dela den i 25 jämnstora bitar. Rulla dom till släta bullar. Lägg dom på smorda plåtar eller bakplåtspapper. Jäs bullarna under bakduk till knappt dubbel storlek, ca 30 min.
Gräddning: Grädda bullarna mitt i ugnen i 250 grader, 8-10 min. Låt dom kallna under bakduk på galler.

Allra godast är de ljumna med smör och ost. Jag brukar alltid förvara i frysen och så tina i micron undan för undan.

En reaktion på ”Johans frukostbullar

  1. Camilla skriver:

    Låter gott, perfekt att ha i frysen! Jag ska försöka baka mer bröd i år, så vi slipper köpa. Är ju ganska dyrt med köpebröd och innehåller ofta lite väl mkt socker :/

Lämna en kommentar