Som ett brev på posten

Jag har fått förmånen att få läsa och recensera Som ett brev på posten av Birgitta Bergin.

Handling:
När Elsa och Thore, 81 år gamla, träffas på en bridgeklubb och blir galet förälskade i varandra, upptäcker de att omgivningens syn på deras kärlek inte är lika självklar som det är för dem. Barn och barnbarn, svärdöttrar- och söner, alla brottas de med olika fördomar och förväntningar på gamlingarna. Familjerna i sig har sin skruvade dynamik, hemligheter och avundsjuka …

När Elsa och Thore ställer till med en storslagen fest på Elsas sommarparadis ute i skärgården för att fira sin nyvunna lycka med alla sina barn och deras familjer, så ställs allt på sin spets. Under ett kaotiskt och dråpligt dygn mitt i sommaren händer allt det som inte ska få hända och kvar står Elsa och Thore och tänker: ”Vad hände egentligen?” Deras motrektion blir ödesdiger.

Jag tycker:
Jag gillar Birgitta Bergins berättarstil. Boken består av korta kapitel berättade ur olika personers synvinkel. Det gör den lättläst och mycket underhållande. Delar av boken får mig att tänka på Sonjas sista vilja av Åsa Hellberg, också det en bok som jag tyckte mycket om.

Det är härligt och uppfriskande med en historia om kärlek på äldre dar. Boken tar upp många av de fördomar som finns mot äldre och visar att det visst går att bli hals över huvud förälskad även om man är 81 år.

Det som egentligen är mest intressant är beteendet hos Elsas och Thores barn och deras respektive. Man blir stundtals alldeles matt när man läser om hur de beter sig och tänker. Samtidigt känns det inte alls osannolikt att det skulle kunna gå till precis så här.

Mitt betyg blir   ☕ ☕ ☕ ☕ ☕ av 5 möjliga!

Tre anledningar till att jag gillar boken:
1. Att den handlar omkärlek på äldre dar.
2. Trovärdigheten hos karaktärerna.
3. Att allt inte är som ett rosa skimmer utan riktigt verklighetstroget.

Fakta:
Förlag: Bokfabriken
Antal sidor: 357
Utgivningsår: 2016

 Finns att köpa hos Bokus eller Adlibris

Tack till Bokfabriken för recensionsexemplaret!

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara