Där gryningen dröjer

Jag har i dagarna läst ut Där gryningen dröjer av Anna Lihammer. Detta är den tredje boken i en serie. Jag har inte läst de två första, men fastnade ändå direkt för boken och hade inga problem alls att hänga med.

Handling:
I den efterlängtade uppföljaren Där gryningen dröjer blir kriminalkommissarie Carl Hell motvilligt stationerad i Berlin under olympiaden 1936. Efter brutala mord i Stockholm kallas Hell tillbaka för att leda utredningen, och till sin hjälp har han återigen polissyster Maria Gustavsson. Arbetet leder dem både till gåtfulla händelser i det förflutna och till skrämmande skeenden i samtiden. Vad hände egentligen under den där isande kalla polarexpeditionen 20 år tidigare? Och varför återvände deltagarna som skuggor av sina forna jag?

Anna Lihammers skarpa kriminalroman skildrar 30-talets Sverige och Europa i nazismens växande skugga. Hennes första kriminalroman Medan mörkret faller vann Svenska Deckarakademins debutantpris 2014

Jag tycker:
Detta är en otroligt välskriven och nervkittlande historisk kriminalroman som fängslade mig från första sidan.

Jag tycker om när en historia berättas med hjälp av parallellhistorier och boken utspelar sig dessutom under två mycket intressanta historiska perioder. En del av boken utspelar sig 1913-14 och beskriver en expedition som letar efter Andreés försvunna polarexpedition. Det var ju inte så länge sedan jag läste Bea Uusmas Expeditionen – min kärlekshistoria så de parallellerna var för mig ganska så självklara att dra.

Den andra historien utspelar sig i 1930-talets Stockholm där nazistiska strömningar och  judehat tydligt visas, delvis kopplat till olympiaden i Berlin. Denna tidsepok är också väldigt intressant och man ser nästan boken spelas upp framför ögonen som en gammal svart-vit film med Humphrey Bogart i huvudrollen.

Boken känns på sätt och vis mer trovärdig eftersom Lihammer vävt in riktiga historiska händelser och man anar åt vilket håll historien ska gå. Ändå lyckas hon överraska om och om igen.

Mitt betyg blir   ☕ ☕ ☕ ☕ ☕ av 5 möjliga!

Tre anledningar till att jag gillar boken:
1. Att den är så vansinnigt spännande.
2. Tidsepokerna den utspelar sig i.
3. Kriminalkommissarie Carl Hell och polissyster Maria Gustavsson.

Fakta:
Förlag: Historiska Media
Antal sidor: 313
Utgivningsår: 2016

 Finns att köpa hos Bokus eller Adlibris

Tack till Historiska media för recensionsexemplaret!

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara